No og mig

Posted on august 10, 2011

0


For nogle dage siden læste jeg bogen No og mig. Den handler om den overintelligente pige Lou Bertignac, der, efter min menig, er lidt autist. Hun skal lave en opgave i skolen, og hun vælger at fortælle om hjemløse unge i Frankrig. Til sin opgave vil hun interviewe en hjemløs pige. Efter at have ledt en del, møder hun pigen No. Hun er hjemløs. Derefter følger man, hvordan pigen prøver at hjælpe No. Hun får sågar sin depressive mor og sin far til at sige god for, at No kan bo hos dem. Derefter følger man Lou forsøg på at få No integreret i samfundet.

At læse ‘No og mig’ kom jeg virkelig til at tænke over, hvordan folk lever på gaden, og hvor svært de har ved at blive integreret i samfundet, hvis de først er blevet hjemløse.

Bogen er oprindelig fransk og foregår i Frankrig, men oversættelsen er rigtig god, og man bliver hurtigt grebet af handlingen. Helt klart værd at læse! :)

 Delphine de Vigan er forresten forfatteren bag.

Posted in: Læsestof